1. Toepassingsgebied van deze Online Algemene Voorwaarden

1.1 Toepassingsgebied. Deze Online Algemene Voorwaarden van Verkoop (“AV”) zijn van toepassing op de verkoop, bevoorrading en levering van de Producten door Medista NV met maatschappelijke zetel te Hermesstraat 5, 1930 Zaventem, België (hierna “Medista”). De AV vullen alle specifieke voorwaarden aan die tussen Medista en de Klant zijn gesloten. In geval van tegenstrijdigheid of inconsistentie tussen de specifieke voorwaarden en deze AV, hebben de specifieke voorwaarden voorrang. De AV en de specifieke voorwaarden (in voorkomend geval) vormen samen de Overeenkomst.

1.2 Uitsluiting van enige andere algemene voorwaarden. Tenzij schriftelijk anders overeengekomen, zijn deze AV van toepassing op alle aanbiedingen van en overeenkomsten tussen Medista en elke Klant voor de verkoop van Producten via de Web Shop. Door een Product bij Medista te bestellen en te kopen, ziet de Klant af van de toepassing van zijn/haar eigen algemene aankoopvoorwaarden (of elk gelijkaardig document), die hierbij uitdrukkelijk worden uitgesloten, ongeacht het moment waarop Medista kennis zal hebben gekregen van die algemene aankoopvoorwaarden.

1.3 Lopende zakelijke relatie. Zodra deze AV deel uitmaken van enige Overeenkomst, zullen zij ook deel uitmaken van alle latere gesloten Overeenkomsten en van alle latere bestellingen die op de Web Shop worden geplaatst, zelfs indien er geen specifieke verwijzing is naar de toepasselijkheid van deze AV wanneer dergelijke latere overeenkomsten worden gesloten of wanneer dergelijke latere bestellingen worden geplaatst, tenzij Medista en de Klant uitdrukkelijk en schriftelijk anders overeenkomen.

1.4 Wijzigingen van deze AV. Medista heeft het recht om deze AV van tijd tot tijd te wijzigen. Deze wijzigingen zullen van kracht worden op de aangekondigde datum van inwerkingtreding, die zal plaatsvinden na schriftelijke kennisgeving aan de Klant. Medista zal de gewijzigde voorwaarden onverwijld aan de Klant toezenden. Indien geen datum van inwerkingtreding aan de Klant wordt meegedeeld, zal de gewijzigde versie in werking treden vanaf de eerstvolgende bestelling volgend op de schriftelijke mededeling aan de Klant.

  1. Definities.

AV: betekent deze Online Algemene Voorwaarden van Verkoop.

Bestelling: betekent een bestelling die door de Klant op de Web Shop wordt geplaatst met het oog op het sluiten van een verkoopovereenkomst voor een of meerdere Producten die op de Web Shop te koop worden aangeboden, tussen Medista en de Klant.

Betaalmethoden: betekent de kredietkaart, de debetkaart en elke rekening gebruikt door de Klant om de Producten te betalen op de Web Shop aan het einde van het bestelproces beschreven in artikel 3.4 hieronder.

Klant: betekent elke natuurlijke persoon of onderneming die in het kader van zijn/haar beroepsactiviteiten bij Medista een bestelling voor Producten op haar Web Shop plaatst.

Overeenkomst: betekent de verkoopovereenkomst die tussen Medista en de Klant wordt gesloten bij de aankoop van Producten op de Web Shop onder de voorwaarden die in deze AV worden uiteengezet.

Partij: betekent Medista of de Klant; Partijen betekent Medista en de Klant.

Product(en): betekent alle medische hulpmiddelen, gezondheidsproducten en elk ander materiaal of instrument voor de verstrekking van gezondheidszorg, die door Medista aan de Klant te koop worden aangeboden op haar Web Shop.

Transacties: betekent alle handelingen, beveiligde verwerkingen, autorisaties en overeenkomsten met betrekking tot de betaling van producten besteld met een creditcard of op een andere manier aangeboden door de Web Shop.

Web Shop: betekent de Web Shop die eigendom is van Medista en beschikbaar is op het volgende adres: www.medistashop.be.

Werkdag: betekent een dag waarop de bankinstellingen in Brussel, België, geopend zijn voor zaken, met uitzondering van alle wettelijke feestdagen, zaterdagen en zondagen.

  1. Documentatie, aanbiedingen en Bestellingen

3.1. Documentatie en prijzen. Alle technische specificaties en alle informatie over de Producten (met inbegrip van maar niet beperkt tot prijslijsten) in schriftelijke documenten, brochures of catalogi die door Medista aan de Klant worden verstrekt via de Web Shop of op een andere manier, zijn louter indicatief en kunnen van tijd tot tijd door Medista worden gewijzigd. De prijzen die op het einde van het bestelproces worden vermeld, geven de totale prijzen aan inclusief alle belastingen, evenals de leveringskosten en alle andere toepasselijke kosten en vergoedingen (met inbegrip van maar niet beperkt tot Bebat- of Recupel-vergoedingen, indien van toepassing). Gezien het grote aantal Producten waarnaar verwezen wordt en die beschikbaar zijn op de Web Shop, is het mogelijk dat bepaalde informatie onjuist is en indien de vermelde prijs kennelijk onjuist is, heeft de Klant niet het recht om te eisen dat de verkoop wordt afgerond tegen die onjuiste prijs.

3.2 Catalogus van Producten. De presentatie van Producten, tarieven, prijzen en voorwaarden op de Web Shop vormt geen aanbod van Medista maar dient als een niet-bindende online catalogus. Alle Producten die te koop worden aangeboden op de Web Shop worden te goeder trouw en zo nauwkeurig mogelijk beschreven.

3.3 Aanvaarding van een Bestelling. Alle Bestellingen worden aanvaard in de mate van de beschikbaarheid van de Producten volgens de volgorde van het plaatsen van de Bestellingen ontvangen door Medista.

3.4 Bestelproces. Alle Bestellingen zullen het bestelproces van de Web Shop volgen. Het bestelproces maakt het mogelijk om fouten te corrigeren, evenals de identificatie van de talen waarin de Overeenkomst kan worden gesloten wanneer er meerdere talen beschikbaar zijn.

De Klant heeft de mogelijkheid om de Producten die hij/zij wenst te kopen in een online winkelmandje te plaatsen. De Klant kan alle geselecteerde Producten zien door op het icoontje van het winkelmandje te klikken. De Klant kan zijn/haar Bestelling via dat scherm bevestigen. Bij elke stap van het bestelproces zal de Klant worden uitgenodigd om bepaalde informatie te verstrekken en op een bevestigingsicoontje te klikken. De Klant zal toegang hebben tot een pagina met een samenvatting van de Bestelling voordat de Bestelling wordt bevestigd en betaald.

Door op de knop "Betalen" te klikken op het einde van het bestelproces plaatst de Klant een bindende Bestelling voor de Producten in zijn/haar winkelmandje. Alleen de Bestelling van de Klant vormt een aanbod aan Medista, dat pas een bindende Overeenkomst wordt wanneer Medista deze aanvaardt. De aanvaarding gebeurt ofwel door de levering van de Producten, ofwel door de verzending van een bevestiging van levering per e-mail binnen de twee (2) Werkdagen, afhankelijk van wat zich het eerst voordoet. De ontvangstbevestiging van uw Bestelling vormt geen verklaring van aanvaarding in voormelde zin. De Overeenkomst komt pas tot stand tussen de Partijen en is pas bindend na bevestiging van de levering door Medista. De Klant dient ervoor te zorgen dat hij/zij de ontvangst van dergelijke bevestigingsmail in zijn/haar mailbox en spam controleert.

3.5 Gevallen waarin Medista een Bestelling kan weigeren. Medista behoudt zich het recht voor om de Bestelling niet te aanvaarden in de volgende gevallen:

- Indien de door de Klant bestelde Producten om welke reden dan ook niet langer in voorraad zijn; 

- In geval van weigering van betaling door de uitgever van de door de Klant gebruikte betaalkaart of in geval van een geschil met betrekking tot de betaling van een eerdere Bestelling door de Klant;

- In geval van fraude of een redelijk vermoeden van fraude van de kant van de Klant;

- In geval van een Bestelling van een ongebruikelijk groot volume van hetzelfde Product (naar het oordeel van Medista) door een Klant of naar hetzelfde leveringsadres;

- In het geval de Klant een consument blijkt te zijn in de zin van het Belgische Wetboek van Economisch Recht;

- In geval van misbruik van betwisting en/of meerdere onrechtmatige vorderingen door de Klant met betrekking tot een of meer van zijn/haar Bestellingen.

In dergelijke gevallen zal Medista de Klant hiervan op de hoogte brengen en de Bestelling annuleren, de eventueel door de Klant betaalde sommen zullen volledig worden terugbetaald en de verkoopovereenkomst en alle verplichtingen die hieruit voortvloeien zullen worden geannuleerd.

3.6 Wijziging of annulering van een Bestelling. Medista is de enige partij die gerechtigd is te beslissen over het verzoek van de Klant om een Bestelling te wijzigen of te annuleren. Een verzoek tot wijziging of annulering van een Bestelling zal slechts in overweging worden genomen indien een dergelijk verzoek Medista schriftelijk bereikt voordat de Producten naar de Klant worden verzonden. Medista zal geen enkel verzoek tot teruggave van Producten van de Klant aanvaarden als gevolg van een fout van de Klant bij het plaatsen van een bestelling. Indien de Klant een Bestelling annuleert en Medista deze annulering aanvaardt op grond van dit artikel, zal de Klant een schadevergoeding betalen gelijk aan 20 % van de Bestelling, onverminderd het recht van Medista om de werkelijk geleden schade te vorderen.

3.7 Betaalmethoden. De Klant bevestigt dat hij/zij de eigenaar is van de Betaalmethoden die gebruikt worden om de Producten op de Web Shop te betalen of dat hij/zij de toelating heeft gekregen van de eigenaar van die Betaalmethoden om ze te gebruiken om Producten op de Web Shop te kopen. Medista behoudt zich het recht voor om de Betaalmethoden die op de Web Shop ter beschikking worden gesteld op elk moment en zonder voorafgaande kennisgeving te wijzigen. In geval van onjuiste bankgegevens, weigering van een debitering of onvoldoende fondsen op de rekening om de Transactie te voltooien, zal de Klant verantwoordelijk zijn voor de daaruit voortvloeiende kosten en vergoeding van de banken.

3.8 Solvabiliteit van de Klant. Indien Medista twijfelt aan de solvabiliteit van de Klant, behoudt Medista zich het recht voor om een bestelling te weigeren of om een bijkomende zekerheid te vragen, zelfs indien de bestelde Producten reeds gedeeltelijk werden geleverd. Indien de Klant de gevraagde bijkomende zekerheid niet verleent, behoudt Medista zich het recht voor om de bestelling (of het resterende gedeelte ervan) te annuleren.

3.9 Opslag en toegankelijkheid van de Overeenkomst. Medista slaat de gesloten Overeenkomst elektronisch op. De Klant kan toegang krijgen tot de gearchiveerde Overeenkomst die op hem/haar betrekking heeft door contact op te nemen met Medista op het e-mailadres vermeld onder clausule 16 hieronder.

  1. Verplichtingen van de Klant

4.1 Kwaliteit van de Klant. Bij het plaatsen van een Bestelling garandeert de Klant aan Medista dat (i) hij/zij de Producten aankoopt in het kader van zijn/haar beroepsactiviteiten, (ii) hij/zij in het bezit is van alle toelatingen en licenties die volgens de toepasselijke wetgeving nodig zijn om de Producten aan te kopen en dat (iii) hij/zij zich ertoe verbindt alle wet- of regelgeving met betrekking tot de aankoop en/of het in de handel brengen van de Producten na te leven.

4.2. Door de Klant te verstrekken informatie. Bij het plaatsen van een Bestelling moet de Klant nauwkeurige informatie verstrekken. Medista is niet aansprakelijk voor enige schade die de Klant lijdt indien hij/zij onjuiste informatie heeft verstrekt, met inbegrip van maar niet beperkt tot met betrekking tot het leveringsadres en de facturatie.

4.3 Inloggegevens. De Klant moet elke gebruikersnaam en elk wachtwoord dat hij/zij op de Web Shop registreert beveiligen; deze zijn strikt persoonlijk en de Klant zal verantwoordelijk zijn voor het misbruik ervan. De Klant geeft Medista de toestemming om aan te nemen dat iedereen die de Web Shop met zijn/haar gebruikersnaam en wachtwoord gebruikt, ofwel de Klant is ofwel iemand die bevoegd is om in zijn/haar naam te handelen.

4.4 Het bewaren van een kopie van de AV. De Klant zal ervoor zorgen dat hij/zij bij het bestellen van een Product op de Web Shop een kopie van deze AV bewaart op een duurzame drager. Daartoe zal de Klant de AV kunnen downloaden tijdens het bestelproces en zal hij/zij een link naar de AV ontvangen bij het ontvangen van de bevestigingsmail van Medista zoals bepaald in artikel 3.4.

  1. Levering van de Producten en overdracht van risico's  

  • 5.1 Toepasselijke Incoterms. Tenzij schriftelijk anders overeengekomen door Partijen, worden Producten geleverd EXW (Incoterms 2020). De risico's van de Producten gaan over op het moment van aflevering aan de vervoerder.

  • 5.2 Leveringsvoorwaarden. De leveringstermijnen die worden meegedeeld op het ogenblik dat de Bestelling wordt geplaatst, zijn louter indicatief. Medista zal redelijke commerciële inspanningen leveren om de meegedeelde leveringstermijnen na te leven, maar zal niet aansprakelijk zijn voor verlies of schade die voortvloeit uit niet-levering of laattijdige levering. De Klant erkent en aanvaardt dat de leveringstermijnen geen essentieel element zijn van de Overeenkomst en dat vertragingen in de levering de Klant bijgevolg geen recht geven op enige schadevergoeding, op annulering of weigering van een Bestelling of op een volledige of gedeeltelijke beëindiging van de Overeenkomst.

  • 5.3 Leveringskosten. Onze leveringen zijn in principe kosteloos vanaf 100 EUR. Dit minimumbedrag om van een gratis levering te kunnen genieten, wordt aangegeven op het moment van de Bestelling, vóór de betaling wordt uitgevoerd. Voor elke andere Bestelling onder het bedrag vermeld op de Web Shop, zullen de leveringskosten gefactureerd worden volgens de informatie verstrekt vóór de afronding van de Bestelling.

  • 5.3 Verzending. Medista bepaalt naar eigen goeddunken de aard en de wijze van verzending van de Producten. Medista behoudt zich het recht voor om de Producten in verschillende zendingen te leveren. Indien Medista nalaat een zending te leveren, geeft dit de Klant niet het recht om de resterende zendingen te weigeren.

  • 5.4 Niet-levering. Indien de Klant nalaat de Producten in ontvangst te nemen of indien Medista niet in staat is de Producten tijdig te leveren omdat de Klant geen geschikte instructies heeft gegeven (met inbegrip van maar niet beperkt tot het leveringsadres), dan is Medista gerechtigd de Producten op kosten van de Klant op te slaan, nakoming van de verplichting van de Klant te vorderen en/of volledige vergoeding te eisen van de door Medista geleden schade.

  1.  Procedure voor aanvaarding van de levering

6.1 Visuele controle. Onmiddellijk bij de levering van de Producten zal de Klant door middel van een visuele controle elke levering zorgvuldig controleren op hoeveelheden, beschadigingen en gebreken en, meer algemeen, op de conformiteit van de geleverde Producten met de geplaatste Bestelling. In geval van een belangrijk probleem (bv. beschadigde containers, lekken, wijziging van de koudeketen, enz.) tijdens het transport en vóór de levering van de Producten, zal de Klant de vervoerder onmiddellijk op de hoogte brengen van de schade, de gebreken, de onderbreking van de koudeketen of de afwijkingen, deze laten vermelden op de documenten van de vervoerder en de vervoerder vragen deze documenten te ondertekenen. De Klant stuurt een kopie van de ondertekende vervoersdocumenten naar Medista via e-mail service@medista.be binnen de 24 uur na de levering.

6.2 Verborgen of latente gebreken. In geval van verborgen of latente gebreken die bij de levering niet door een zorgvuldige visuele inspectie kunnen worden opgespoord, geniet de Klant een garantie van één jaar op de Producten of van de garantie die door de fabrikant wordt aangeboden, naargelang welke van beide het kortst is. De Klant zal Medista onverwijld, en ten laatste binnen achtenveertig (48) uur nadat de Klant kennis heeft gekregen van het gebrek, schriftelijk op de hoogte brengen van elk verborgen of latent gebrek. De Klant dient de vastgestelde gebreken te staven. 

6.3 Verzuim van de Klant om te verwittigen. Elk verzuim van de Klant om Medista, binnen de termijnen voorzien in de artikelen 6.1 en 6.2, naar behoren op de hoogte te brengen van een gebrek aan het Product (i) zal worden geïnterpreteerd als een onherroepelijke aanvaarding van de genoemde levering van de Producten of (ii) zal leiden tot een verlies van de garantie. In deze gevallen wordt de levering van de Producten geacht te zijn geschied in goede staat en conform de Bestelling.

6.4 Rechtsmiddelen. In geval van een zichtbaar gebrek, verborgen gebrek, niet-conformiteit of discrepantie die van invloed is op de Producten, zijn de enige rechtsmiddelen van de Klant de gratis vervanging van de Producten of de terugbetaling van de prijzen van de Producten, naar eigen goeddunken van Medista, met uitsluiting van elke andere vorm van compensatie of schadevergoeding (met inbegrip van, maar niet beperkt tot, verlies van gebruik, winstderving of indirecte schade). In geen geval zal deze aansprakelijkheid van Medista de prijs van de betrokken Producten overschrijden.

6.5 Garantie van de producenten. Medista garandeert de Producten alleen voor zover deze garantie aan Medista wordt verstrekt door de producenten of fabrikanten van de betreffende Producten.

  1. Prijzen

7.1 Aankoopprijs. Medista zal de Producten factureren aan de prijs die van toepassing is op het ogenblik van de bevestiging van de Bestelling, tenzij schriftelijk anders overeengekomen tussen de Partijen. Medista zal geen kortingen of rabatten toekennen aan de Klant, tenzij schriftelijk anders overeengekomen tussen de Partijen of tenzij kortingen of rabatten van toepassing zijn voor de betrokken Producten op het moment van het plaatsen van de Bestelling op de Web Shop.

7.2 Nettoprijzen. De prijzen zijn steeds exclusief BTW en eventuele andere belastingen of heffingen. Indien van toepassing zal de Klant de douanerechten en BTW betalen in overeenstemming met de toepasselijke wetgeving.

7.3 Aanpassing van de prijzen. Medista heeft het recht om de toepasselijke prijzen van de Producten aan te passen tot één dag voor de leveringsdatum. Indien Medista de prijzen verhoogt, heeft de Klant het recht om elke bestelling die getroffen wordt door de prijsverhoging te annuleren tot één dag voor de leveringsdatum.

  1. Betalingsvoorwaarden en facturatie

8.1 Betalingsvoorwaarden. Alle Producten moeten aan het einde van het bestelproces worden betaald door gebruik te maken van een van de Betaalmethoden die beschikbaar zijn op de Web Shop.

8.2 Facturatie. De Klant zal elektronisch een factuur ontvangen na aanvaarding van de Bestelling door Medista.

  1. Intellectuele eigendomsrechten

9.1 Intellectuele eigendomsrechten op de Producten. De Klant erkent dat alle intellectuele eigendomsrechten met betrekking tot de Producten eigendom zijn en blijven van Medista of haar leveranciers of licentiegevers. Geen enkel intellectueel eigendomsrecht zal worden overgedragen aan de Klant, tenzij anders bepaald in een specifieke overeenkomst tussen de Partijen.

9.2 Geen inbreuk. De Klant zal geen inbreuk maken op enig octrooi, handelsmerk, ontwerp, auteursrecht of enig ander intellectueel eigendomsrecht dat eigendom is van of in licentie is gegeven aan Medista. De Klant zal geen ander handelsmerk op de door Medista geleverde producten aanbrengen en hij/zij zal geen enkel handelsmerk dat op de door Medista geleverde producten is aangebracht, verwijderen of verbergen.

  1. Garantie en beperking van aansprakelijkheid 

  • 10.1 Garantie. De Klant erkent dat Medista de Producten die het op de Web Shop verkoopt niet fabriceert en dat de Klant in geval van defecte Producten garantie dient te vragen aan de leverancier of fabrikant van de Producten.

  • 10.2 Uitsluiting. Deze garantie is niet van toepassing indien (i) de Producten niet worden gebruikt in overeenstemming met de instructies en bijsluiter met betrekking tot de Producten of indien (ii) de non-conformiteit wordt veroorzaakt door een onjuiste behandeling of gebruik van de Producten of een nalatigheid van de Klant. De Klant zal Medista, haar werknemers, agenten en contractanten onmiddellijk vrijwaren voor schade geleden als gevolg van of voortvloeiend uit alle acties, vorderingen, kosten en uitgaven (met inbegrip van maar niet beperkt tot redelijke honoraria van advocaten) voor verliezen voor zover dergelijke verliezen zijn veroorzaakt door schade aan de Producten veroorzaakt door de onjuiste behandeling of het onjuiste gebruik van de Producten door de Klant, zijn/haar werknemers of agenten nadat het risico van de Producten op de Klant is overgegaan, of door de nalatigheid van de Klant, zijn/haar werknemers of agenten.

  • 10.3 Technische problemen. Medista garandeert niet dat de Web Shop vrij is van storingen, defecten, fouten of onnauwkeurigheden. Bijgevolg aanvaardt Medista geen enkele aansprakelijkheid voor technische en elektronische fouten buiten haar om, in het bijzonder als die leiden tot vertragingen in de verwerking van Bestellingen. 

  • 10.4 Geen garantie. Medista geeft geen enkele impliciete of expliciete garantie van verkoopbaarheid of geschiktheid voor een bepaald doel van de Producten. Medista is niet aansprakelijk voor enige indirecte of gevolgschade van de Klant of van andere derden. Medista is ook niet aansprakelijk voor schade indien de Klant de schade had kunnen voorkomen of beperken door het nemen van maatregelen die redelijkerwijs van hem/haar verwacht hadden kunnen worden.


10.5 Aansprakelijkheidsgrens. In elk geval is de aansprakelijkheid van Medista, binnen de door de wet toegestane grenzen, beperkt tot het bedrag dat op de factuur voor de betrokken Producten is vermeld.

10.5 Geen beperking van aansprakelijkheid. Dit artikel zal de aansprakelijkheid van Medista voor overlijden of persoonlijk letsel als gevolg van haar nalatigheid niet uitsluiten of beperken.

  1. Materiovigilantie

11.1 Melding. Als de Klant zich bewust wordt van een probleem met betrekking tot de gezondheid of het welzijn van een persoon na het gebruik van de Producten, zal de Klant Medista zo snel mogelijk informeren. Dergelijke informatie omvat bijvoorbeeld: elke informatie over elk ongewenst voorval, ongeacht de ernst of voorspelbaarheid ervan, elke melding (met of zonder ongewenst voorval) van verkeerd gebruik, medische fout, "off-label" gebruik, overdosis, gebrek aan doeltreffendheid, vermoeden van overdracht van een infectueus agens, interactie met geneesmiddelen, voedingsmiddelen of hulpmiddelen, beroepsmatige blootstelling, onbedoelde positieve effecten, enz.

11.2 Meldingsmodaliteiten. Deze informatie zal naar het volgende e-mailadres worden gestuurd: servicedesk@medista.be.

  1. Terugroeping van Producten 

12.1 Door bevoegde autoriteit. Indien op enig moment een bevoegde regelgevende autoriteit in het land van levering van de Producten de Klant verplicht om de Producten terug te roepen vanwege een defect in de fabricage, verwerking, verpakking of etikettering van de Producten, zal de Klant Medista onmiddellijk informeren en zullen Partijen met elkaar overleggen over de wijze waarop de terugroeping van de Producten dient te worden uitgevoerd.

12.2 Door de leverancier van Medista. Leveranciers van Medista kunnen ook op elk moment, naar eigen goeddunken, een terugroeping initiëren van de Producten die aan de Klant zijn geleverd. Medista (of haar leveranciers) zullen alle regelingen treffen voor het terugroepen en ophalen van de betrokken Producten en de Klant zal meewerken aan een dergelijke terugroeping van Producten.

12.3 Kosten van de terugroeping. Het terugroepen van de Producten gebeurt door Medista (of haar leveranciers) of door de Klant op kosten van Medista (of haar leveranciers), behalve wanneer het terugroepen te wijten is aan een foutieve behandeling, opslag of transport in hoofde van de Klant. In dat geval zal de Klant de kosten dragen voor het terugroepen van de betrokken Producten.

12.4 Terugroepingsmodaliteiten. Het terugroepen van de Producten zal in elk geval op zodanige wijze gebeuren dat (i) de goede praktijken inzake volksgezondheid worden nageleefd, (ii) de verkoop van de Producten in het betrokken land zo weinig mogelijk wordt verstoord en (iii) het cliënteel en de reputatie van de Producten, de Klant, Medista en haar leveranciers worden gevrijwaard.

  1. Naleving van de toepasselijke wetgeving

Partijen verbinden zich hierbij tot strikte naleving van alle wet- en regelgeving die van toepassing is in het kader van de Overeenkomst. Partijen leven met name de nationale en internationale dwingende en zelfregulerende wet- en regelgeving inzake gezondheidszorgproducten na, met inbegrip van, maar niet beperkt tot, het Verdrag van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling inzake de bestrijding van corruptie van buitenlandse ambtenaren in internationale zakelijke transacties (“OESO-Verdrag inzake corruptie”), de wetgeving van het desbetreffende land (bijv.bijvoorbeeld de Amerikaanse Foreign Corrupt Practices Act (“FCPA”) en de Britse Bribery Act 2010 (“Bribery Act”)) en alle toepasselijke lokale wetgeving en EU-wetgeving inzake omkoping, anticorruptie en het witwassen van geld. Partijen houden zich tevens aan alle andere wetgeving die van tijd tot tijd op hun activiteiten van toepassing kan zijn, met inbegrip van, maar niet beperkt tot, alle wet- of regelgeving die omkoping verbiedt, of die privacy, klinisch onderzoek, milieu, gezondheid, arbeid en veiligheid reguleert.

  1. Verwerking van persoonsgegevens

14.1 Het plaatsen van een Bestelling op de Web Shop impliceert de verwerking van persoonsgegevens van de Klant.

14.2 De persoonsgegevens van de Klant zullen worden verwerkt in overeenstemming met het Privacybeleid dat beschikbaar hier beschikbaar is.

  1. Diversen

  • 15.1 Overmacht. Indien een van de Partijen bij de Overeenkomst wordt vertraagd of verhinderd bij de uitvoering van haar verplichtingen uit hoofde van de Overeenkomst ten gevolge van overmacht (met inbegrip van, maar niet beperkt tot, de volgende gebeurtenissen: oorlog, terrorisme, revolutie, rellen, stakingen, uitsluitingen, lockdowns, werkonderbrekingen of andere arbeidsverstoringen, explosies, fabrieksongevallen, black-outs, brand, overstromingen, aardbevingen, stormschade, embargo's of andere transportvertragingen, uitvaardiging van wetgeving of uitvaardiging van overheidsorders of -voorschriften, natuurrampen, epidemieën, pandemieën of andere oorzaken die redelijkerwijs buiten haar macht liggen en onvoorzienbaar zijn op de datum hiervan), zal zij worden vrijgesteld van deze verplichting of verplichtingen zolang zij aldus is vertraagd of verhinderd, en zal zij niet aansprakelijk zijn jegens de andere Partij voor de gevolgen van een dergelijke tekortkoming of vertraging.  Indien de situatie van overmacht de nakoming van de verplichtingen van een Partij niet binnen dertig (30) dagen mogelijk maakt, kan de andere Partij de Overeenkomst onmiddellijk beëindigen door schriftelijke kennisgeving aan de getroffen Partij.

  • 15.2 Verzekering. De Partijen sluiten op eigen kosten de nodige verzekeringen af in verband met de uitvoering van de Overeenkomst.

15.3 Overdracht. Geen van beide Partijen mag haar rechten en verplichtingen uit hoofde van de Overeenkomst of deze AV overdragen aan een derde partij zonder de uitdrukkelijke voorafgaande schriftelijke toestemming van de andere Partij; op voorwaarde echter dat Medista alle of een deel van haar rechten en verplichtingen uit hoofde van deze Overeenkomst zonder de toestemming van de Klant mag overdragen aan een gelieerde onderneming van Medista of, in het geval van een fusie, overname, change of control, reorganisatie of verkoop van vrijwel alle activa van Medista, aan de opvolger van Medista.

15.4 Gehele Overeenkomst. De AV en de Overeenkomst vormen de volledige overeenkomst tussen de Partijen met betrekking tot hun onderwerp en vervangen alle eerdere onderhandelingen, overeenkomsten en toezeggingen met betrekking daartoe. 

15.5 Onafhankelijke contractanten. Partijen zijn onafhankelijke contractanten en niets in de Overeenkomst of deze AV zal worden opgevat als het plaatsen van de Partijen in de relatie van werkgever en werknemer, partners, opdrachtgever en agent, of joint ventures. 

15.6 Geen verklaring van afstand. Het nalaten van een Partij om een van de bepalingen van de Overeenkomst of deze AV af te dwingen, zal op geen enkele wijze worden opgevat als een verklaring van afstand van die bepaling, noch de geldigheid van de Overeenkomst of de AV of die bepaling aantasten, noch het recht beperken van de Partij nadien om de Overeenkomst of de AV of die bepaling af te dwingen.  

15.7 Deelbaarheid. De gehele of gedeeltelijke nietigheid, niet-toepasbaarheid of niet-afdwingbaarheid van een clausule van deze AV doet geen afbreuk aan de geldigheid, toepasbaarheid of afdwingbaarheid van een andere clausule.

15.8 Toepasselijk recht en bevoegde rechtbank. Deze AV worden beheerst en geïnterpreteerd door het Belgisch recht. De toepassing van het Verdrag inzake Internationale Koopovereenkomsten betreffende Roerende Zaken (CISG) is uitdrukkelijk uitgesloten. Alle geschillen tussen de Partijen die voortvloeien uit of verband houden met de Overeenkomst of deze AV zijn onderworpen aan de exclusieve bevoegdheid van de rechtbanken van Brussel, België. 

  1. Contactgegevens

De Web Shop is eigendom van Medista NV, met maatschappelijke zetel te Hermesstraat 5, 1930 Zaventem, België en KBO-nummer 0681.660.768.

E-mailadres contactpersoon: service@medista.be.

Intracommunautair BTW-nummer: BE0681660768